پس از خروج از مستعمره بریتانیا در سال 1960، جزیره قبرس دستخوش تغییرات زیادی شد که بعدها منجر به این شد که دولت قسمت جنوبی قبرس دولتی جدا از قسمت شمالی جزیره باشد. این تغییرات شامل موارد زیر بود:

استقلال سیاسی: پس از 300 سال استعمار بریتانیا، قبرس به یک کشور مستقل تبدیل شد. این امر منجر به ظهور ناسیونالیسم و ​​هویت قبرسی در بین مردم شد. اما در این دوره، انگلیسی ها سیاست هایی را در پیش گرفتند که دو جمعیت اصلی جزیره یعنی ترک ها و یونانی ها را بیشتر تقسیم کرد.

یکی از اقدامات اصلی بریتانیا در این زمینه ایجاد دو جامعه مجزا برای ترک ها و یونانیان بود. در نتیجه، دو نظام آموزشی مجزا، دو نظام قضایی و دو نظام سیاسی مجزا ایجاد شد. این امر به تدریج بر روابط دو جامعه سایه انداخت و شکاف ها و اختلافاتی را بین آنها ایجاد کرد.

بریتانیا نیز سیاست هایی را دنبال کرد که منجر به تقویت هویت ملی یونان در قبرس شد. این به لطف حمایت کلیسای ارتدکس یونان و آموزش به زبان یونانی اتفاق افتاد. این سیاست منجر به افزایش احساسات ملی یونان در قبرس شد و به تدریج تنش بین یونانی ها و ترک ها را افزایش داد. برخی از مورخان و تحلیل گران معتقدند که انگلستان در ایجاد و تقویت تفرقه بین ترک ها و یونانیان در قبرس نقش داشته است. او استدلال می کند که بریتانیا از این تقسیم برای حفظ نفوذ خود در منطقه استفاده کرد.

جدایی حکومت قبرس جنوبی و جدایی دولت قبرس شمالی از دولت قبرس جنوبی: در سال 1974 ترکیه برای دفاع از کشتار مردم ترک زبان توسط ارتش یونان به قبرس حمله کرد. این امر منجر به ایجاد دو کشور قبرس شمالی (تحت حمایت ترکیه) و قبرس جنوبی (تحت کنترل دولت قبرس) شد.

الحاق قبرس جنوبی به اتحادیه اروپا: قبرس در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست. با وجود این واقعیت که قبرس شمالی بخشی از اتحادیه اروپا نیست، کل جزیره از نظر جغرافیایی بخشی از قاره اروپا محسوب می شود.

دولت قبرس جنوبی یک جمهوری پارلمانی است. رئیس دولت رئیس جمهور و رئیس دولت نخست وزیر است.

انتخابات ریاست جمهوری قبرس جنوبی

رئیس جمهور قبرس توسط مردم برای یک دوره پنج ساله انتخاب می شود. رئیس جمهور رئیس دولت قبرس و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور است.

پارلمان قبرس جنوبی

پارلمان قبرس یک مجلس قانونگذاری متشکل از 80 عضو است. نمایندگان برای مدت پنج سال انتخاب می شوند.

دولت قبرس جنوبی

دولت قبرس توسط نخست وزیر و اعضای کابینه او اداره می شود. نخست وزیر توسط رئیس جمهور و اعضای کابینه توسط نخست وزیر انتخاب می شوند.

احزاب سیاسی در قبرس جنوبی

دولت قبرس جنوبی دارای چندین حزب سیاسی است. دو حزب اصلی در قبرس عبارتند از:

حزب محافظه کار اتحاد دموکراتیک (DISY)

چیپ سوسیال دموکرات پاتی (AKEL)

قانون اساسی ساختار سیاسی قبرس جنوبی است

قانون اساسی قبرس در 16 اوت 1960 به تصویب رسید. به دو بخش اصلی تقسیم می شود:

بخش اول: اصول کلی

بخش دوم: حقوق و آزادی های اساسی

بخش اول

بخش اول قانون اساسی قبرس اصول کلی حکومت قبرس را تعیین می کند. این اصول عبارتند از:

جمهوری بودن: قبرس euromy.info یک جمهوری مستقل و مستقل است.

فدرالیسم: قبرس یک جمهوری فدرال است که از دو بخش یونانی و ترکی تشکیل شده است.

تفکیک قوا: در قبرس قدرت بین قوه مقننه، مجریه و قضاییه تقسیم می شود.

حقوق و آزادی های اساسی: حقوق و آزادی های اساسی در قبرس تضمین شده است.

قسمت دوم

بخش دوم قانون اساسی قبرس حقوق و آزادی های اساسی شهروندان قبرس را تعریف می کند. این حقوق و آزادی ها عبارتند از:

حق زندگی

حق آزادی بیان

حق آزادی تشکل

حق آزادی مذهبی

حق مالکیت

حق برابری

با وجود همه اینها، مشکلاتی بین مردم ترک زبان و یونانی زبانان جزیره به وجود آمد و منجر به درگیری نظامی بین یونانی ها و ترک ها در سال 1963 شد. به دلیل درگیری، جزیره به دو قسمت تقسیم شد. شمال و جنوب.

وضعیت سیاسی و حکومت قبرس جنوبی

قبرس جنوبی یک کشور دموکراسی است. این کشور دارای یک نظام حقوقی مستقل است که آزادی بیان و آزادی تجمع را تضمین می کند.