تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

آیا تا به حال خواسته اید یک چاپگر بخرید؟ چاپگر یکی از مهمترین ابزارهایی است که تقریباً در هر کسب و کار و هر محیطی استفاده می شود. دامنه استفاده از آن به حدی است که گاهی اوقات می توان چندین نوع چاپگر را حتی در یک سازمان یا موسسه خاص مانند انتشارات یا تحریریه روزنامه ها و غیره مشاهده کرد. مهم ترین پرینترهای موجود در بازار که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان هستند. هر کدام از این دو مزایا و معایب خود را دارند و کاربردهای خاصی دارند. مقایسه و بررسی تخصصی به شما کمک می کند تا یک انتخاب خوب و هوشمندانه داشته باشید. در این مقاله سعی شده است تفاوت چاپگرهای جوهرافشان و لیزری را به زبان ساده توضیح دهیم.

مقایسه پرینترهای لیزری و جوهرافشان

در واقع پرینترهای لیزری و جوهرافشان از نظر کارایی تفاوت های زیادی دارند. اگرچه هر دوی این چاپگرها مسئول چاپ هستند، اما عملکرد، هزینه های نگهداری و حتی مزایا و معایب آنها متفاوت است. سوال اینجاست که چه چیزی این دو پرینتر را متفاوت می کند؟ پرینترهای جوهرافشان یا لیزری چیست؟

چاپگر جوهر افشان چیست؟

چاپگرهای جوهرافشان دستگاه هایی هستند که قطرات ریز جوهر را روی کاغذ می پاشند. این نوع چاپگرها معمولاً قیمت مناسبی دارند و طراحی فشرده دارند.

از آنها می توان هم برای چاپ متون و هم برای چاپ تصاویر رنگی با کیفیت بالا استفاده کرد. اکثر عکاسان از چاپگرهای رنگی حرفه ای برای چاپ عکس های رنگی استفاده می کنند.

اما در ابتدا، به یاد داشته باشید که این نوع چاپگرها ممکن است قیمت مناسبی داشته باشند، اما هزینه نگهداری و خرید کارتریج آنها بیشتر است.

پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری نیز دستگاه چاپ هستند. و تفاوت این است که آنها روش چاپ کاملا متفاوتی با چاپگرهای جوهرافشان دارند. در واقع این نوع چاپگر داده هایی را که از کامپیوتر یا لپ تاپ دریافت می کند به کمک اسکن لیزری به برگه و کاست کاغذ خالی منتقل می کند.

پرینتر لیزری

چاپگرهای لیزری به جای جوهر با یک ماده پودر مانند به نام تونر کار می کنند. این همان پودری است که روی کاغذ نوشته می شود و با کمک اسکن لیزری و جریان الکتریکی سند مورد نظر روی آن چاپ می شود.

قیمت خرید پرینترهای لیزری بیشتر از مدل های مشابه پرینترهای جوهرافشان است. اما در عین حال هزینه نگهداری پایین و سرعت چاپ بالایی دارند. بنابراین از نظر خرید مقرون به صرفه تر به نظر می رسند.

از چاپگر برای چه استفاده می کنید؟

قبل از خرید چاپگر، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که برای چه کاری از آن استفاده خواهید کرد؟ اکثر مردم خرید چاپگر جوهر افشان را انتخاب می کنند. اما مشکل اصلی این نوع چاپگر خشک شدن جوهر است.

اگر برای مدت طولانی از چاپگر جوهر افشان استفاده نکنید، جوهر خشک می شود و کارتریج از کار می افتد. اگرچه پرینترهای لیزری گرانتر هستند، اما برای کسانی که از چاپگر کم استفاده می کنند، انتخاب خوبی هستند.

پرینترهای لیزری مجهز به تونر هستند. اگر برای مدت طولانی از چاپگر لیزری استفاده نکنید، تونر بر خلاف جوهر خشک نمی شود.

با این حال، آنچه مهم است استفاده از چاپگر و نیازهای شماست. اگر نیاز به استفاده منظم از چاپگر یا چاپ تصاویر رنگی با وضوح بالا دارید، چاپگر رنگی به خوبی کار می کند. اگر از همان چاپگر استفاده می کنید اما نمی خواهید به صورت رنگی چاپ کنید، حتما یک چاپگر لیزری سیاه و سفید انتخاب کنید.


چاپگر تک رنگ چیست؟

بدون شک نام چاپگرهای سیاه و سفید را بارها شنیده اید، بنابراین ممکن است از خود بپرسید که آیا آنها چاپگرهای تخصصی هستند یا چاپگرهای لیزری یا جوهرافشان هستند؟

چاپگر لیزری تک رنگ

چاپگرهای تک رنگ پرینترهایی هستند که فقط می توانند سیاه و سفید چاپ کنند. این چاپگرها فقط به یک کارتریج مشکی نیاز دارند.

چاپگرهای تک رنگ را می توانید در مدل های جوهرافشان و لیزری با برندهای مختلف پیدا کنید.

چاپگر رنگی چیست؟

بر خلاف چاپگرهای تک رنگ، چاپگرهای رنگی وجود دارند. این چاپگرها با جوهر یا جوهر رنگی عرضه می شوند و اغلب انتخاب خوبی برای چاپ عکس و تصاویر هستند. علاوه بر چاپگرهای تک رنگ، می توانید این را در چاپگرهای جوهرافشان و لیزری خریداری کنید.

چاپگر جوهر افشان رنگی

مهم است بدانید: با وجود همه اینها، چاپگرهای لیزری تک رنگ و پرینترهای جوهر افشان رنگی عملکرد خوبی از خود نشان می دهند.

تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری

اگرچه پرینترهای لیزری و جوهرافشان فرآیند چاپ را انجام می دهند. اما تفاوت هایی نیز دارند. با دانستن این تفاوت ها، کاربران می توانند با توجه به نیاز خود یکی از این چاپگرها را انتخاب کنند. تفاوت ها به شرح زیر است.

فناوری چاپ بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

اولین تفاوتی که در مورد این دو چاپگر می توان ذکر کرد، فناوری عملکرد آنهاست. چاپگرهای جوهر افشان جوهر را از طریق نازل های مخصوص روی کاغذ اسپری می کنند. جوهر مایع از نازل های میکروسکوپی عبور می کند و متن یا تصویر را چاپ می کند.

اما در پرینترهای لیزری از تونر استفاده می شود که نوعی پودر است. پودر تونر دارای ذرات بسیار ریز است. این ذرات به واحد متصل شده و با کمک غلتک های مرکب ذوب شده و به کاغذ متصل می شوند.

نکته مهم: یکی از بزرگترین مشکلات پرینترهای جوهرافشان مربوط به فناوری جوهر افشان است. برخی معتقدند جوهر به آرامی روی کاغذ خشک می شود و مستعد لکه شدن است.

اما چاپگرهای جوهر افشان حرفه ای مانند چاپگرهای HP و Canon مجهز به سیستم تهویه جوهر هستند. به لطف این، آنها از این مشکلات جلوگیری می کنند.

علاوه بر این، کیفیت تولید کاغذهای چاپگر تخصصی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در نتیجه شانس بازگشت جوهر کمتری دارند.

وضوح چاپ پرینترهای لیزری و جوهرافشان

اندازه یا وضوح چاپ نشان دهنده کیفیت چاپ است. این مقیاس بر حسب نقطه در اینچ اندازه گیری می شود. این بدان معناست که هر چه تعداد نقاط در اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است.

وضوح یا کیفیت چاپ

اکثر مردم فکر می کنند که چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ رنگی و چاپگرهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید بهترین وضوح چاپ را دارند.

شاید تا چند سال پیش این باور کاملاً درست بود، اما به لطف پیشرفت تکنولوژی، برند HP در حال حاضر چاپگرهای لیزری فوق‌العاده‌ای تولید می‌کند که اگرچه لیزری هستند، اما وضوح چاپ بسیار بالایی دارند، به اندازه پرینترهای جوهرافشان.

حداکثر وضوح چاپ 1200 dpi x 1200 dpi است. پس در هنگام خرید این پرینترها به عدد کیفیت چاپ توجه کنید.

سرعت چاپ در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

چاپگر لیزری: این نوع چاپگر مخصوص مشاغلی است که به چاپ روزانه با حجم بالا نیاز دارند. به همین دلیل سرعت چاپ آنها بسیار بالاست. سرعت چاپ این نوع چاپگر 15 تا 100 صفحه در دقیقه است.

چاپگر جوهرافشان: چاپگرهای جوهرافشان سرعت چاپ کمتری دارند و به دلیل سرعت پایین اغلب برای مصارف خانگی یا مجموعه های کوچک مناسب هستند. این نوع چاپگر 16 بار در دقیقه چاپ می کند.

حجم چاپ ماهانه بر روی پرینترهای لیزری و رنگی

چاپگر در واقع یک داخل دارد که اگر بیش از حد معمول از آن استفاده کنید، می شکند. شرکت های چاپ هزینه های عملیاتی ماهانه چاپگرهای خود را تبلیغ می کنند.

به طور کلی پرینترهای اچ پی یا کانن اعم از لیزری یا جوهرافشان قابلیت چاپ حجم زیاد در ماه را دارند.

البته وجود کارتریج های با کیفیت و ظرفیت بالا نیز در حجم چاپ ماهانه نقش زیادی دارد. یک چاپگر جوهر افشان سنگین می تواند تا 1000 صفحه در ماه چاپ کند.

کارتریج جوهر معمولاً بزرگ است. انتظار می رود چاپگر لیزری حدود 3000 صفحه در ماه را بدون نیاز به تونر جدید چاپ کند.

نکته مهم: به واحد درام توجه کنید: یونیت درام علاوه بر تونر در حجم چاپ ماهانه نیز موثر است. هم تونر و هم درام قابل استفاده هستند. چاپگرهای جوهرافشان فقط به یک کارتریج جوهر نیاز دارند، در حالی که چاپگرهای لیزری به تونر و درام نیاز دارند.


متن کامل مقاله را بخوانید: تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری