برخی از نمونه های لوازم الکتریکی عبارتند از لامپ، فن، اتومبیل، کامپیوتر و لوازم الکتریکی. تجهیزات الکتریکی را می توان بر اساس سطح ولتاژ، توان، عملکرد و طراحی به دسته های مختلفی طبقه بندی کرد. در ادامه به بررسی کلید مینیاتوری، کلید اتوماتیک، اینورتر و استیل می پردازیم. با ما بمان.

کلید مینیاتوری

قطع کننده مدار مینیاتوری (MCB) وسیله ای است که از مدارهای الکتریکی در برابر جریان اضافه یا اتصال کوتاه محافظت می کند. انواع کلیدهای کوچک معمولاً 125 آمپر هستند و می توانند به صورت خودکار یا دستی کار کنند. این نوع از دستگاه های الکتریکی نسبت به فیوزها دارای مزایای زیادی مانند پاسخ سریع، تشخیص آسان محل خطا، بازیابی سریع برق و کنترل از راه دور می باشد. انواع کلیدهای مینیاتوری بر دو اصل کار می کنند: حرارتی و الکترومغناطیسی.

چندین مبدل حرارتی کوچک از نوار غیر فلزی ساخته شده اند. با کشیدن گرما و جریان زیاد خم می شود و باعث باز شدن کنتاکت ها می شود و به این ترتیب کار خود را در مدار انجام می دهد.

کلیدهای الکترومغناطیسی مینیاتوری از یک شیر برقی استفاده می کنند که وقتی جریان زیاد است، پیستون را درگیر می کند و به اهرمی برخورد می کند که کنتاکت ها را باز می کند.

فرم 1

نوع کلید بند انگشتی

انواع کلیدهای مینیاتوری به طور گسترده در شبکه های برق فشار ضعیف خانگی، تجاری و صنعتی استفاده می شود.

هنگام قطع شدن محدوده جریان خطا، انواع مختلفی از کلیدهای مدار وجود دارد. هر نوع به توان بالقوه شوک الکتریکی در تنظیمات مختلف و به یک بار قدرت خاص پاسخ می دهد. انواع مختلفی از کلیدهای مینیاتوری وجود دارد: انواع A، B، C، D، K و Z. با این حال، سه نوع مهم عبارتند از نوع B، نوع C و نوع D.

نوع B یک نت کلیدی مینیاتوری است که بین سه تا پنج بار حرکت می کند این منبع تغذیه برای مصارف روشنایی مسکونی و تجاری مناسب است

یک سوئیچ کوچک نوع C بین پنج تا ده برابر جریان می رود. و مناسب برای کاربردهای تجاری و صنعتی

انواع سوئیچ D مینیاتوری بین ده تا بیست برابر جریان نامی اجرا می شوند و برای کاربردهای جریان هجومی بسیار بالا مناسب هستند.

علاوه بر این سه نوع، کلیدهای اتوماتیک از نوع A، K و Z نیز وجود دارند که زمان کار بسیار کوتاهی نسبت به انواع کلید مینیاتوری B، C و D دارند. این نوع تجهیزات الکتریکی بسیار حساس بوده و در مدت زمان کوتاهی بسیار سریع عمل می کند و برای محافظت از وسایل حساس مانند دستگاه های نیمه هادی استفاده می شود.

انواع کلیدهای مدار مینیاتوری از دو تا سه برابر جریان نامی متغیر است و مشابه کلیدهای مدار مینیاتوری نوع Z می باشد.

K انواع کلیدهای کوچک هشت تا دوازده برابر جریان نامی را حمل می کنند و برای بارهای القایی و موتوری با جریان های هجومی بالا مناسب هستند.

کلید مینیاتوری نوع Z با دو و سه برابر جریان نامی کار می کند و برای مدارهای الکترونیکی مناسب است.

کلید اتوماتیک

قطع کننده مدار اتوماتیک یا قطع کننده مدار یک وسیله ایمنی الکتریکی است که از یک مدار الکتریکی در برابر آسیب های ناشی از جریان بیش از حد مانند اتصال کوتاه یا اضافه بار محافظت می کند. مزیت جاروبرقی خودکار این است که می توان از آن دوباره استفاده کرد. همانطور که می دانید لوله پس از کار در مدار داغ می شود.

انواع مختلفی از قطع کننده های مدار اتوماتیک بسته به سطح ولتاژ و مکانیسم قطع جریان وجود دارد. برای مدارهای ولتاژ پایین مانند لوازم خانگی، معمولاً از قطع کننده مدار مینیاتوری (MCB) استفاده می شود.

یک مرد جوان

معکوس کننده

اینورتر وسیله ای است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کند. برای تامین انرژی دستگاه هایی که نیاز به جریان متناوب دارند، مانند چراغ ها، فن ها و یخچال ها مفید است. اینورترها همچنین می توانند برای اتصال منابع انرژی تجدیدپذیر مانند پنل های خورشیدی یا توربین های بادی به شبکه یا باتری ها استفاده شوند.

دو فلزی چیست؟

رله های اضافه بار حرارتی یا غیرفلزی از جمله وسایل الکتریکی هستند که از موتورهای الکتریکی در برابر آسیب های ناشی از جریان، ولتاژ یا دمای بیش از حد محافظت می کنند. گرمای تولید شده توسط موتور را تشخیص می دهد و هنگامی که از حد معینی فراتر رفت، منبع تغذیه را قطع می کند.

یک رله دو فلزی یا اضافه بار حرارتی از یک نوار دو فلزی تشکیل شده است که هنگام گرم شدن خم می شود، تماس قطع می شود و مدار باز می شود. نوار دو فلزی از دو فلز مختلف با ضرایب انبساط حرارتی متفاوت ساخته شده است، بنابراین هنگام گرم شدن با سرعت های متفاوتی منبسط می شوند.

اشباع

بسته به کاربرد و ترجیح کاربر، این وسایل الکترونیکی را می توان به صورت دستی یا خودکار تنظیم کرد. رله‌های اضافه بار حرارتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با ویژگی‌های موتور محافظت می‌کنند، مانند جریان بار کامل، ضریب سرویس و ثابت زمانی حرارتی. آنها همچنین می توانند با دمای محیط و شرایط مختلف کاری سازگار شوند. رله اضافه بار حرارتی را می توان پس از خنک شدن به صورت دستی یا خودکار تنظیم مجدد کرد:

تنظیم مجدد رله اضافه بار دستی برای راه اندازی موتور نیاز به دخالت انسان دارد، اما

رله اضافه بار حرارتی تنظیم مجدد خودکار به طور خودکار با کاهش دما برق را از سر می گیرد.

رله های دو فلزی یا اضافه بار حرارتی اغلب به همراه کنتاکتورها برای ایجاد یک راه حل موتور فشرده و قابل اعتماد استفاده می شوند.

حرف پایانی

تجهیزات الکتریکی یک اصطلاح گسترده است که شامل انواع وسایلی است که از برق برای اهداف مختلف استفاده می کنند. دستگاه های الکترونیکی برای بسیاری از جنبه های زندگی و فناوری مدرن ضروری هستند. فروشگاه ها و آدرس های اینترنتی آمپرال انواع تجهیزات الکترونیکی را ارائه می دهند. آمپرال با تعهدی قوی به مشتریان، یکی از بهترین فروشگاه های لوازم الکترونیکی است.

رفرنس مقاله: https://www.tejaratefarda.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%88%D8%A8-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%DB%8C-65/44669-%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%BE%D8%B1%D8%A7%D9%84