جواهرده رامسر یکی از مناطق رویایی و شاهکار است که کمتر در سایر نقاط ایران دیده میشود. با این حال ، ساخت آن نیاز به دانش داشت که در آن زمان در کشور وجود نداشت. در این جنگل میتوانید کمپ راهاندازی کنید و اقامت داشته باشید. در شرایط مه امکان گم شدن در جنگل وجود دارد. پیادهروی کنار رودخانه تا رسیدن به پای آبشار و تماشای درختان رنگارنگ جذابیت فراوانی دارد و یک توصیه ویژه برای عاشقان پاییز است. در کنار این درختان گیاهان بسیاری نیز روییده اند و جلوه طبیعت این منطقه با گلهای رنگارنگ خودنمایی می کند. در تابستان چشم از سرسبزی یکسره نمی توان برداشت و در پاییز نمی توان عاشق مناظر رنگارنگ و رویایی نشد. اقتصاد شهر تنکابن بر پایه کشاورزی، باغداری و دامداری قرار دارد و محصولات مختلفی در این شهر کشت میشوند. محصولات لبنی و عسل طبیعی و خالص این روستا بسیار معروف است. با توجه به طبیعت روستای لاویج، یکی از فعالیت ها و کسب و کار های مرسوم در آنجا پرورش زنبور عسل و زنبورداری است که به موجب آن عسل طبیعی لاویج با عطر و طعم مخصوص به خود، سوغات معروف این روستا است، صنایع دستی چوبی و تولید محصولات لبنی محلی لاویج هم از دیگر مواردی است که مورد استقبال گردشگران در این منطقه می باشد. وارد جاده كه شديد پس از حدود ۳ كيلومتر در دومين تقاطع تابلوي ماركوه را خواهيد ديد كه شما را به چپ و جاده تلار راهنمايي ميكند. هنگامی که وارد محدوده آبگرم روستا می شوید، خواهید فهمید که این آبگرم دارای چهار مظهر و محل خروجی است!

این جنگل نگاه عکاسان داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است. با این حال، جادهای که از سمت مازندران به این منطقه میرسد زیباتر و چشمنوازتر است. ظرفیتهای برجسته گردشگری در این منطقه و حضور و استقبال مخاطبان از مراسم محلی در این روستا نیز رونق بیشتری به این مراسم میبخشند. اگر قصد داشته باشید در فصول سرد به این روستا بروید باید با خود حتما وسایل گرمایشی و لباس گرم همراه داشته باشید. عده ای دیگر عقیده دارند که چون زمین های دامداری و جنگل های اولیه، تبدیل به چمنزار و سبزه زار شده اند و زیبایی سبزه ها و چشمه سارها و مرغوبیت زمین برای کشت و کار مفید بوده است از آن رو این محل را جواهر دشت نامیدند. به هر حال حدس زده می شود که این سازه قدیمی، همان کنگ دژ افسانه ای باشکوه باشد؛ که بر بلندای کوه ها به صورت یک عقاب بال برافراشته؛ زیبایی اش را به رخ می کشد. این عمارت، کاخ موزه تماشاگه خزر نام دارد و در کنار هتل زیبای قدیمی رامسر واقع شده است.موزه مردمشناسی، آب گرم سادات محله در ۵ کیلومتری رامسر و سد میجران در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر دیدنیهای دیگر رامسر هستند. در تمام ایام سال آب در این آبشار جریان دارد و صدای سرازیر شدن آب در دوردست ها شنیده می شود. در دشت چشمه های فراوان و رودهای پر آب مانند خشکه رود و سیاه لات ، جریان دارند. الیما گیاهی خوراکی شبیه به پیازچه است که در فصل اردیبهشت می روید.

جاده پیچ و تاب دار جواهردشت را حدود دو ساعت رانندگی می کنید و یا با جیپ های بسیار قدیمی بدون پلاک که رانندگان آن ها مردم همان جا هستند به سمت روستا می روید و در مسیر از شهرهای کلاچای و چابکسر هم گذر می کنید. دیو چشمه، بزرگترین چشمه آب معدنی سرد منطقه، در نزدیکی این روستا قرار دارد و آب گوارایی را از قلب زمین به رهگذران هدیه می کند. این روستا قدمت چندصد ساله دارد، سکونت اولیه این روستا در منطقه سرزمینی کلامو (۵۰۰متری جنگل) بوده ولی به علت عدم دسترسی به شهر و در خطر بودن حیوانات وحشی به محل دیگری که ۵۰۰متر تا یک کیلو متر پایین تر از مکان قبلی بود، نقل مکان کرده و اسم آنرا به گرده چمن که بالای یک تپه بوده نام نهادند. بر خلاف بسیاری از جاذبههای طبیعی که فاقد هرگونه امکانات رفاهی هستند، با وجود اینکه آبشار لونک دیلمان در کنار جاده و محدوده جنگلی واقع شده است، اما از امکانات رفاهی نسبتا خوبی برخوردار است. وجود امکانات رفاهی در حوالی دریاچه باعث شده که مقصد خوبی برای گردشگران باشد. جنگل شصت کلا جنگلی سرسبز و زیبا در فاصله 6 کیلومتری از جنوب غربی گرگان قرار دارد که برخی نقاط دور آن بسیار بکر بوده و دور از دسترس انسان است که همین سبب گردیده جانوران وحشی و دردنده ای در آن نقاط جنگل وجود داشته باشند که بایستی برای گردش در آن بسیار مراقب باشید. نخستین کاوش ها در حدود سال 1841 میلادی در زیر تپه ای مصنوعی در نزدیکی شهر گرگان انجام شد که خزانه معروف استر آباد در آن کشف گردید. جالب است بدانید در مسیر کوهنوردی الیمستان و نرسیده به قله شما شاهد حفره های 10 متری خواهید بود که گفته می شود جای دو شهاب سنگ بزرگ هستند. درختان سر به فلک کشیده و سرسبز مختلفی در این جنگل وجود دارند که شامل درخت های ممرز، توسکا، افرا، بلوط و غیره می شوند که پوشش گیاهی متنوع الگندره را تشکیل داده اند.

یا میتوانید با رفتن به سمت جنگلهای ملی گلستان، از فضای زیبا و چشمنوازی که در دل این جنگلها یا چندین آبشاری که در آنجا وجود دارد نهایت بهره را ببرید. پس این لطف را در حق خودتان بکنید و به بازدید از جنگل و روستای الیمستان در استان مازندران و از توابع شهرستان آمل بروید. همچنین باستانشناسان در این روستا اشیا تزئینی، ظروف قدیمی، اسناد و مدارک با ارزش باستانی و سکههای طلا و نقره نیز استخراج کردند. جاذبههای دیدنی که در دل سوادکوه قرار دارند و تا به چشمان خود نبینید، باور نمیکنید که این همه زیبایی وجود دارد! اگر قصد دارید که با وسیله نقلیه شخصی به مازیچال سفر کنید ما پیشنهاد میکنیم از خودروهای آفرود و ماشینهایی که در عبور از مسیر صعبالعبور اینجا دچار مشکل نمیشوند استفاده کنید، وگرنه بعد از برگشت از سفر احتمالا باید دست به جیب شوید و ماشینتان را تعمیر کنید! اگر قصد دارید برای سفر به شهرهای شمالی ایران برنامهریزی کنید میتوانید برای رزرو ویلا لاکچری ساحلی به سایت پینورست سر بزنید. اگر به طبیعتگردی و گشت و گذار در مکانهایی با آب و هوای معرکه، طبیعتی بکر و دست نخورده، چشماندازی بینظیر و فضایی رویایی علاقهمند هستید، مازیچال دقیقا همان مقصد مورد نظر شما است. به جرات میتوان گفت که جواهر دشت یکی از شگفت انگیزترین مقاصد طبیعت گردی استان گیلان می باشد که برای سپری کردن روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان گزینه مناسبی برای سفر می باشد که از طرف گردشگران و علاقمندان به طبیعت نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است ، به گونه ای که در بین گردشگران لقب عروس دشت های ایران را از آن خود کرده است. قلعه ای به اسم گرزمان هم در این ناحیه وجود دارد که بد نیست سری هم به آن بزنید. همین موضوع، سبب تولید عسل درجه یکی که به عسل لاویج معروف است در این منطقه شده است.

البته قبل از وارد شدن به مسیر جنگلی میتوانید خودرو خود را در پارکینگ این منطقه قرار دهید. کوهنوردان نیز برای اقامت شبانه در اطراف آن کمپ می کنند. آب و هوای خوب اطراف دریاچه، امکان ماهیگیری و قدم زدن اطراف آن، دریاچه توشن را به جایی بسیار خواستنی تبدیل کرده. لطفا تا جایی که ممکن است در طبیعت آتش روشن نکنید. طبیعت این دشت در هر فصل جلوهای ویژه از خود را به رخ میکشد. جنگلهای دو هزار تنکابن یکی از جاذبههای گردشگری اطراف رامسر هستند که به دلیل ارتفاع 2 هزار متری آن از سطح دریا این گونه نام گذاری شده اند. کندلوس یکی از نخستین و کهن ترین سکونتگاه های بشری استان مازندران است که در محدوده کوهستانی و در یکی از دره های زیبای رشته کوه های البراز واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریای خزر ۱۶۵۰ متر است. این پلاژ تعدادی اتاقک مجهز به کولر نیز دارد که مسافران می توانند با پرداخت هزینه اندک، در آن اقامت داشته باشند. این روستا در ارتفاعات چلاو قرار دارد، همانطور که در میان روستا قدم میزنید، تودههای ابر و مه را در اطراف خود احساس میکنید. روستای میاندره زیبایی مسحور کننده خانه های قدیمی که در حاشیه جنگل و از جنوب به رشته کوههای البرز و از جنوب غربی به منطقه کوههای درازنو و جهان نما و از شمال به شهرستان بندر ترکمن و خلیج گرگان و از شرق به شهرستان گرگان و از غرب به شهرستان کردکوی متصل است. در بازه هایی از سال ، قرار گرفتن این منطقه در میان ابرها ، تجربه متفاوت و پر از شگفتی برای مسافران ، رقم می زند. برای رفتن به این دشت باید ابتدا به دیلمان بروید سپس 1 ساعت برانید تا به روستای داماش برسید و در حوالی این روستا دشت سوسن چلچراغ در برابر دیدگان شما ظاهر میشود.

این غار یادآور دوران گذشته و بسیار دیدنی است. وجود دارد که آنها نیز مانند ییلاق مازیچال بسیار دیدنی و بکر است. در روستای کندلوس مهمانشرای سنتی و زیبایی قرار دارد که می توانید چند روزی را در آن اقامت کنید. شکل معماری ساخت این قلعه همانند یک عقاب طراحی شده که در شیب قرار دارد. تئوری دیگر مطرح شده در این زمینه، مربوط به کسانی می باشد که می گویند نام مارکوه، به آئین مهرپرستی یا میترائیسم پیش از اسلام ( کیش پرستش خورشید) باز می گردد. تصاویری از جنگل را در جستوجوهای گوگل دیده بودم و از دور عاشق سرسبزی و آب و هوای جنگل الیمستان آمل شدم. یکی از این مسیرها شمارا به خود روستا و دیگری به ارتفاعات روستا و دشت سرسبزی که اقیانوس ابر در آنجا شکل میگیرد میرساند. طبیعت بکر و زیبایی جنگلها، مراتع و سرسبزی آن وصفناشدنی است. پیک نیک با خانواده و یا دوستان در این طبیعت زیبا و دل انگیز از لذت بخش ترین تفریحاتی است که می توانید با سفر به شهر زیبای گرگان آن را تجربه کنید و خاطره به یاد ماندنی را برای خود بر جای بگذارید. توجه داشته باشید که آب و هوا در این جنگل میتواند متفاوت باشد بنابراین در زمان سفرتان دقت لازم را به عمل بیاورید.

اساسا لازم نیست همیشه چشماندازهای زیبا را پیاده یا با ماشین فتح کنیم! این روستای بسیار زیبا در یکی از خوش آب و هواترین نقاط رشته کوههای البرز واقع شده است و از معدود روستاهایی به شمار میآید که بافت و معماری و همچنین طبیعت کوهستانی بکر خود را حفظ کرده است. شما علاقه مندان در ادامه این مقاله با ویژگی های بیشتری از این بنای تاریخی آشنا می شوید. یکی از نکات جالب در مصالح پل ورسک این است که در ساخت آن از سازه فولادی و فلزی استفاده نشده است. در سفر به آلاشت کجا اقامت کنیم؟ من در مردادماه ۹۸ رفتم شما مردادماه برو به دیلمان ببین به خنکی آلاشت هست… اما اگر روشن کردید سعی کنید خیلی کوچک باشد و قبل از ترک محل حتما و قطعا روی آن آب بریزید و آن را خاموش کنید.- زبالههایی که تجزیهپذیر هستند مانند پوست موز و تخمه را هم نباید در طبیعت رها کنید. قبل از رسیدن به جنگل، در ابتدای ورود به الیمستان روستایی قرار دارد که لهاش نامیده میشود که در کوهستانی معتدل و مرطوب واقع شدهاست. عمده درختانی که در این منطقه می رویند درختان راش هستند و در حقیقت اینها جاماندگان سال های گذشته و جنگل های هیرکانی متعلق به میلیون ها سال قبل می باشند. بررسیها نشان میدهد بهترین زمان برای سفر به منطقه ارست، ماه دوم از سال شمسی یعنی اردیبهشت ماه و بهترین زمان برای عکاسی و دیدن چشمها هنگام طلوع و غروب خورشید است. شما تا به حال از پل ورسک دیدن کردهاید؟

یکی از روستاهای ییلاقی خوش آب و هوا و زیبای شهر رودسر که از توابع دهستان سیاهکلرود است جواهردشت نام دارد.این روستا در ارتفاع 2000 متر از سطح دریا قرار دارد و زمستان به دلیل بارش بیش از حد خالی از سکنه می شود.این روستا که در نوار سبز گیلان قرار دارد به عروس دشت ها معروف است که با دشتهای وسیع و بکر و سرسبز دارای هوایی پاک و دل انگیز است وز هر سال تعدادز بسیار زیادی از مسافران ایرانی و جهانگردان خارجی را به سمت خود جذب می کند که می توان با استفاده از تورهای مختلف گیلان گردی از این منطقه دیدن کرد. در مازیچال حتی آب آشامیدنی و گاز و برق هم نخواهید داشت پس اینطور خودتان را برای سفر آماده کنید که انگار قصد رفتن به یک جای ناشناخته و کشف یک جای جدید را دارید. لازم به ذکر است که بدانید در این روستا تهیه غذا وجود ندارد و اگر قصد اقامت در این روستا را دارید حتما با خود مواد غذایی ببرید تا با مشکل رو به رو نشوید. قناعت در میان مردم روستا موج می زند و هیچ وقت متکدی را در آن نمی بینید. به همین دلیل مردم این شهر به سادگی با تمامی قومیت ها معاشرت می کنند و اصلا به چشم فردی خارج از استان با مسافران برخورد نمی کنند. دیدنی های جهان نما در جنگل ها و دره های آن خلاصه نمی شود، از آنجایی که این منطقه کوهستانی ست می توانید سراغ چشمه های خنکی مانند نخود چشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا و رودخانه هایی مثل رود چهارباغ، مغزی ترکت و سفید رود را از اهالی اینجا بگیرید و از خنکا و طراوت شان لذت ببرید.

در زمستان درختان برگی ندارند و تصاویری از شاخههای سرمازده بیبرگ را در آب شفاف دریاچه منعکس میکنند. کوهنوردی در روستای مازیچال: علاقهمندان به کوه و طبیعت در روستای مازیچال میتوانند تجربه بهترین کوهنوردی خود را در فضایی سرسبز با آب و هوایی خنک داشته باشند. پیشنهاد می کنیم در این جنگل کمپ نزنید. این جنگل سرسبز و زیبا حدود 170 هکتار مساحت را از آن خود کرده و انواع امکانات تفریحی و رفاهی را در خود جای داده است. در 9 کیلومتری روستای جواهرده پارک جنگلی زیبا و سرسبز وجود دارد که به بوستان جنگلی صفارود معروف است ،این مکان در میان دره و رود صفارود یکی از مکان های طبیعی گردشی محسوب شده که در ایام تعطیلات و به ویژه 13 فروردین جمعیت زیادی از اطراف شهر به این مکان سفر می کنند تا در روز طبیعت از یک طبیعت خالص و ناب استفاده کنند. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره جاذبه ها و زیبایی های این جنگل رمانتیک کسب کنید با ما همراه باشید چرا که بخش گردشگری نمناک قصد دارد شما کاربران عزیز را با این جاذبه گردشگری بکر آشنا کند، راه دسترسی آن را در اختیارتان قرار دهد، از جاذبه های زیبای آن رونمایی کرده و توصیه های لازم را جهت سفر به این مقصد رویایی با شما گردشگران خوش ذوق به اشتراک بگذارد.

اما بودن این منطقه در جنگل و داشتن آبشار چهار فصل به تنهایی می تواند میزبان همه مهمان ها از سراسر ایران و حتی خارج از کشور باشد. معمولا روستا در این ایام خالی از سکنه است و اهالی مازیچال زمستانها را در جای دیگری زندگی میکنند تا با بهتر شدن آبوهوا دوباره به این منطقه نقل مکان کنند. قلعه مارکوه (Markuh Castle) مربوط به دورانهای تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان رامسر، شهر کتالم، مسیر جاده تلارسر واقع شده است. مسیر جاده ناهارخوران به سمت جنوب پس از حدود ۷ کیلومتر به روستای زیبا و دیدنی زیارت میرسد. یکی از زیباترین این مناظر، جنگل دالخانی ست از جاهای دیدنی رامسر که در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر رامسر دلبری می کند. جنگل سرسبز و زیبای دیگری که اکنون می خواهیم با آن آشنا شویم، جنگل توسکستان نام دارد که حدود 40 کیلومتری از جنوب شرقی گرگان جای گرفته است. پس از طی کردن حدود یک کیلومتر از گاوسرا مرتعی وجود دارد که به آن سمجون می گویند. این آبشارها با ریزش مداوم آب باعث ایجاد یک آب و هوای منحصر بفرد در اطراف خود شده اند. اگر شما هم مثل ما به گردشگری در روستاهای مازندران علاقه دارید، روستای فیلبند را به شما پیشنهاد میدهیم. این غار برروی کوه ایلمیلی قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی و تفریحات رامسر برای علاقه مندان به طبیعت و همچنین علاقه مندان به کوهنوردی است.

علاوهبر آن اگر از آن دسته افرادی هستید که به کمپینگ علاقه دارید میتوانید امکانات لازم مانند چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو و… اولین چیزی که برای سفر به روستا نیاز دارید یک ماشین مناسب است. حتما کیسههای زباله بزرگ به همراه داشته باشید و به معنی واقعی، نه چیزی از طبیعت بردارید و نه چیزی در آن برجای بگذارید. جنگل الیمستان آمل ارتفاع زیادی از دریا دارد، یعنی چیزی حدود ۱۵۰۰ متر. قله الیمستان حدود 2510 متر ارتفاع دارد. از آن جا که این آثار تاریخی متعلق به زمان حسن صباح هستند می توان گفت که این روستا تاریخچه ای 1000 ساله دارد. حتی جاده ای هم که شما را به جنگل النگدره می رساند، از زیبایی شگفت انگیزی برخوردار بوده که شما را آماده می کند تا به طبیعتی خارق العاده برساند. جواهردشت طبیعتی بکر ، دشت هایی وسیع و سرسبز ، چشمه سارهای زیاد، هوای پاک و سالم و سکوت وصف ناپذیری را برایتان به ارمغان دارد. جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان از جاذبههای چشمنواز و دیدنی این منطقه است که طبیعتی بکر و سرسبز دارد. زمانی که به کنار جاده رسیدید می توانید دوباره با استفاده از ماشین های سواری یا به سمت جاده اصلی (رامسر) برگردید یا در همان منطقه چادر برپا کنید. مازیچال آنقدر بکر و دستنخورده است که در آنجا حتی خبری از گاز و برق نیست و همین موضوع سکونت در این منطقه را تا حدودی سخت میکند. هوای این منطقه در پاییز فوقالعاده عالی است و بهترین زمان برای سفر و بازدید به شمار میرود. از برجسته ترین تفریحات جواهر دشت می توان جیپ سواری در جاده های جنگلی و کوهستانی ، طبیعت گردی در مراتع ، اتراق در چشم اندازهای زیبا ، عکاسی از مناظر بکر ، شب نشینی زیر آسمان پرستاره در خنکای ییلاق ، صرف خوراک های محلی ، تجربه قدم زدن در میان اقیانوس ابر ، اقامت در کلبه های روستایی و دور از امکانات شهری و تماشای غروب زیبای این منطقه را نام برد.

از دیگر گونه های مهم جانوری که می توانید در این منطقه ببینید عبارتند از: مرال(گوزن قرمز خزر)، شوکا، گربه جنگلی و قرقاول. در شاهنامه فردوسی نیز از این منطقه نام برده شده است. هر ساله گردشگران و توریستان بسیار زیادی از سرتاسر کشور برای بازدید از این آبشار به این منطقه می آیند. همچنین هنگام تماشای این آبشار میتوانید غرق زیبایی جنگل لفور، این جنگل بسیار سرسبز و زیبا نیز شوید. در صورت تمایل میتوانید مسیر روستای توشن تا دریاچه توشن گرگان را پیادهروی کنید که در این صورت از موهبتهای این طبیعت زیبا و هوای دلانگیز آن برخوردار میشوید. الیمستان، روستایی توریستی از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل است که در کیلومتر ۲۰ جاده هراز از آمل واقع شده است. قبل از رسیدن به جنگل، روستایی قرار دارد که لهاش نامیده میشود. در صورتی که شما 3 روز قبل از روز ورودتان، رزرو را کنسل کنید؛ مجموعه زانوس 70 % از هزینه را عودت میدهد. همراه داشتن غذای کافی، لباس مناسب، جعبه کمکهای اولیه، چراغ قوه و در صورت امکان جیپیاس و کمک گرفتن از بومیان برای جنگلنوردی پیشنهاد میشود. بنای کاخ آقا محمدخان قاجار به صورت 2 طبقه بوده و متأسفانه بر اثر گذر زمان و بی توجهی ها، آسیب های فراوانی به آن وارد آمده و زیبایی های گذشته خود را از دست داده است.