اینورتر عملکرد خود را همراه با بسیاری از عملکردهای حفاظتی و سایر عملکردها مدیریت می کند. در یک کامپیوتر، یک اینورتر را می توان به عنوان CPU یا واحد پردازش مرکزی یک سیستم PV خورشیدی در نظر گرفت. با توجه به مزایا و معایب یک اینورتر، می توان از آن به طور موثر در سیستم های مختلف استفاده کرد.

در آینده با الکتنو همراه باشید تا مزایا و معایب اینورترها را به طور کامل توضیح دهید.


اینورتر چیست؟

اینورتر یک مدار الکترونیکی است که با استفاده از ترانسفورماتورها، مدارهای سوئیچینگ و کنترل های مناسب، جریان مستقیم را به جریان متناوب با مقدار و فرکانس مورد نظر تبدیل می کند. اینورترها کاربرد خود را در موتورهای AC مدرن و منابع تغذیه بدون وقفه پیدا می کنند.

مبدل‌های معکوس فاقد قطعات متحرک هستند و در طیف وسیعی از کاربردها، از منابع تغذیه سوئیچینگ کوچک در رایانه‌ها تا برنامه‌های DC با ولتاژ بالا که مقادیر زیادی نیرو را انتقال می‌دهند، استفاده می‌شوند.

پس از بررسی مزایا و معایب اینورترها، متوجه خواهید شد که آنها معمولاً برای تامین برق از منابعی مانند پنل های خورشیدی یا باتری استفاده می شوند. اینورتر برق یک نوسان ساز الکترونیکی قدرتمند است. این نام به این دلیل است که مبدل های مکانیکی AC به DC برای عملکرد معکوس ساخته شده اند، بنابراین برای تبدیل DC به AC معکوس می شوند. در واقع یک اینورتر عملکرد مخالف یکسوساز را انجام می دهد.

طبقه بندی اینورترها

اینورترها بر اساس معیارهای مختلف به شرح زیر طبقه بندی می شوند تا مزایا و معایب اینورتر را بررسی کنند.

بسته به منبع استفاده شده

اینورتر منبع ولتاژ

مبدل منبع برق

بسته به روش انتقال

مبدل های مدولاسیون عرض پالس

اینورترهای موج مربعی

بسته به سوئیچ های مورد استفاده

مبدل ترانزیستور

اینورتر تریستور

بر اساس اصل سرمایه گذاری.

اینورتر رزونانس

اینورتر غیر رزونانسی

برنامه های کاربردی اینورتر

اینورتر یک منبع انرژی است که فقط برای کاربردهای PV خورشیدی نیست. وظیفه اصلی آن تبدیل DC (جریان مستقیم) به AC (جریان متناوب) است. تفاوت بین این دو و کاربردهای خاص آنها در زیر توضیح داده شده است: واردات قطعات صنعتی

دی سی

هنگامی که در مورد مزایا و معایب دوچرخه تحقیق می کنید، متوجه می شوید که جریان مستقیم با الکتریسیته فقط در یک جهت مشخص می شود. منابع تغذیه DC را می توان با وجود قطب های مثبت و منفی تشخیص داد. جریان الکتریکی در چنین منابعی از ترمینال مثبت به ترمینال منفی جریان می یابد. پنل های PV یا پنل های خورشیدی و باتری ها این نوع برق را تولید می کنند.

جریان متناوب

در این نوع جهت جریان به صورت دوره ای به صورت موج سینوسی جهت خود را تغییر می دهد. منابع متعارف الکتریسیته مانند زغال سنگ، گاز طبیعی و انرژی هسته ای، AC را با استفاده از ژنراتورها تولید می کنند. به همین دلیل است که ما از برق AC در خانه های خود استفاده می کنیم زیرا دارای خواص مفیدی در انتقال و توزیع برق است.

در بیان مزایا و معایب یک مبدل با قابلیت افزایش یا کاهش ولتاژ به هر سطح دلخواه موثر است. این امر به ویژه در انتقال برق در فواصل طولانی اهمیت دارد، زیرا استفاده از سطح ولتاژ بالاتر منجر به کاهش مصرف انرژی می شود. به همین دلیل است که کل شبکه برق ما به جای جریان مستقیم از جریان متناوب استفاده می کند.

با این حال، با ظهور فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر مانند سلول‌های خورشیدی که DC تولید می‌کنند، دستگاهی که بتواند DC را به AC تبدیل کند نیاز است تا بتوان این منابع انرژی را در شبکه برق ما ادغام کرد. بنابراین این فناوری ها باید اینورتر داشته باشند تا برای ما مفید باشند. به همین دلیل است که مزایا و معایب اینورتر در سیستم ها در نظر گرفته می شود.

مزایای استفاده از اینورتر

برخی از مزایای استفاده از اینورتر عبارتند از:

برای صرفه جویی در انرژی

کاربردهای فن و پمپ از اینورتر بیشترین بهره را می برند. برای دمپرها و کنترل/بستن، استفاده از درایوهای AC می تواند با کنترل چرخش موتور، مشابه کاهش سرعت موتور، مصرف انرژی را 20 تا 50 درصد کاهش دهد.

starterDouble

هنگام در نظر گرفتن مزایا و معایب اینورترها باید گفت که درایوهای AC و اینورترها با تامین برق در فرکانس پایین موتور را می چرخانند. می تواند به تدریج سرعت و فرکانس موتور را در سیستم افزایش دهد تا سرعت مورد نظر را پیدا کند. بنابراین امکان تنظیم شتاب و کاهش سرعت برای اپراتورها وجود دارد. این سیستم هنگام نصب تسمه نقاله و پله برقی از سقوط بار جلوگیری می کند.

اکنون شروع کنترل شده

راه اندازی یک موتور به 7 تا 8 برابر جریان بار کامل موتور AC نیاز دارد. اینورتر جریان راه اندازی را کاهش می دهد و در نتیجه عمر موتور را افزایش می دهد.

اختلالات خطوط برق را به حداقل برسانید

هنگامی که اینورتر در سراسر خط موتور AC نصب می شود، می تواند تخلیه مناسبی در توزیع برق ایجاد کند و ولتاژ اعمال شده به دستگاه هایی مانند سنسورها و رایانه ها را در حین کارکردن موتورهای بزرگ کاهش دهد. ولی. به همین دلیل است که اهمیت مطالعه مزایا و معایب یک اینورتر مشخص می شود. در اینجا، اینورتر با کشیدن برق از موتور به جای خاموش کردن آن، افت ولتاژ را از بین می برد.

معایب استفاده از اینورتر

اینورترها به دو دسته ولتاژ پایین (LV) و ولتاژ متوسط ​​(MV) طبقه بندی می شوند. هنگام خرید درایو AC باید چندین فاکتور را در نظر گرفت. درایوهای LV معمولاً در تسمه نقاله، کمپرسورها و پمپ ها استفاده می شوند.

از آنجایی که درایوهای LV استرس کمتری بر موتور دارند، به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. همچنین انرژی کمتری مصرف می کند. یک درایو LV با فرکانس بالا می تواند عملکرد موتور بهتری در ولتاژ پایین ایجاد کند و هزینه های تولید را کاهش دهد.

مزایا و معایب اینورترها نکته منفی این است که ولتاژهای کمتر جریان بیشتری تولید می کنند. هنگامی که درایوهای LV با ماشین‌های پرقدرت (HP) استفاده می‌شوند، گرمای بیشتری تولید می‌کنند و دمای اتاق را افزایش می‌دهند. جریان بیشتر به معنای تولید گرمای بیشتر است. در این شرایط، نصب شیرها و تهویه مطبوع اضافی ضروری است.